Jakie owoce i warzywa są najlepsze dla dbania o wzrok?

jagody borówki

Aby móc skutecznie poprawić jakość oraz ostrość swojego wzroku, warto zadbać nie tylko o kojące i silne żele i krople do oczu. Kluczem do pozbycia się suchości, zaczerwienienia oraz przemęczenia oczu, jest odpowiednia dieta. Wbrew pozorom, to jak się odżywiamy, ma znaczący wpływ na stan nie tylko oczu, ale i całego organizmu. Obecnie, dzięki coraz bardziej obszernej wiedzy i badaniom, możliwe jest dokładne przedstawienie, w jaki sposób funkcjonują wszystkie części naszego oka oraz co powoduje ewentualny niedobór konkretnych składników i witamin.

Najlepiej wybierz te warzywa

Marchewki zawierają mnóstwo witaminy A, znanej również jako beta karoten. Jest to składnik odżywczy, dzięki któremu nasze oczy nie będą przesuszone. Dodatkowo, spożywanie w dużych ilościach marchwii, znacznie poprawia ostrość widzenia oraz jakość w trakcie dnia i w nocy. Warto także dodać, że witamina A jest w pełni naturalnym antyoksydantem, który odpowiedzialny jest za zwalczanie wolnych rodników, które przyczyniają się do powstawania schorzeń.

Pomidory cechują się dużą zawartością likopenu. Warzywa te są niezwykle bogate w witaminę C. Szczególnie poleca się spożywanie pomidorów po obróbce termicznej. Gotowane i pieczone pomidory zaleca się podawać z oliwą, by poprawić wchłanianie likopenu.

Dobre dla wzroku owoce

warzywa dla wzrokuBorówki są bogate szczególnie w różnego rodzaju antyoksydanty. Witamina C, A oraz cynk to tylko niektóre substancje odżywcze, jakie znajdują się w borówkach.

Jagody z kolei zawierają ogromne ilości antocyjanów. Substancje i witaminy, które występują w jagodowych owocach, mają znamienny, pozytywny i regenerujący wpływ na enzymy uszkodzone przez wolne rodniki. Gałka oczna będzie lepiej odżywiona i ukrwiona poprzez zawartość antocyjanów.

Podsumowując, witaminy najlepsze dla naszego wzroku oraz oczu, zawierają się w:

  • Witamina A – w brzoskwiniach, marchwii, pomidorach oraz warzywach o ciemnych liściach,
  • Witamina C – w papryce, w kiwi, truskawkach, cytrusach, porzeczkach (szczególnie czarnych), warzywach kapustnych oraz w natce pietruszki.

Istnieją różne substancje odżywcze, których niedobór może prowadzić do pogorszenia się naszego stanu wzroku. Aby do tego nie dopuścić, należy regularnie spożywać:

  • Agrest, jeżyny, nektarynki oraz warzywa zielone i pomarańczowe (bogate w zeaksantynę),
  • Żółte warzywa, pietruszkę, szpinak, jarmuż i sałatę (duża zawartość luteiny),
  • Truskawki, wiśnie, żurawinę, aronię, czarne jagody, borówki (zawartość antocyjanów),
  • Awokado, fasola i groch, kiełki, czosnek oraz cebulę (bogate w miedź, selen oraz mangan).

Odpowiednio zbilansowana dieta pozwoli nam zadbać o cały organizm, a szczególnie o oczy. Owoce i warzywa są podstawą każdej diety. Jeśli mamy większe lub mniejsze problemy ze wzrokiem, koniecznie musimy wzbogacić swoją dietę o wyżej wymienione produkty spożywcze. Wzrok, jako jeden z ważniejszych zmysłów, musi być zawsze ostry.